B&W besluiten 24-05-2022

Aanwezig

  • de heer A.G.J. Strien, burgemeester
  • de heer M. Blind, wethouder
  • de heer drs. H. Olthof, wethouder
  • de heer drs. D.L.W. Zielhuis, gemeentesecretaris

Afwezig

  • de heer H. Kamphuis, wethouder 

Agenda

1. Vaststellen BenW-besluit(en) d.d. 17 mei 2022

Besluit

Conform vast te stellen.

2. Ingekomen

  • Ledenbrief 22/004: Kandidaatstellingsprocedure vacatures WSGO-bestuur – 
    Voor kennisgeving aan te nemen.

3. Jaarverantwoording kinderopvang 2021 

Besluit 

  1. In te stemmen met de Jaarverantwoording Wet kinderopvang 2021;
  2. De Jaarverantwoording Kinderopvang 2021 in te dienen bij de Inspectie van het Onderwijs;
  3. De Jaarverantwoording Kinderopvang 2021 toe te sturen aan de gemeenteraad via de lijst van ingekomen stukken.

Samenvatting

Volgens de Wet kinderopvang moeten gemeenten jaarlijks verantwoording afleggen over hun taken in het belang van toezicht en handhaving kinderopvang. Hierbij komen vier criteria aan de orde, de registertaak, de behandeling van aanvragen, de uitvoering van verplichte onderzoeken en de handhavingsacties. 
De uitbraak van het coronavirus heeft ook in 2021 invloed gehad op de uitoefening van de wettelijke taken. Hierover zijn in regionaal verband afspraken gemaakt met GGD IJsselland. We verwachten dat in 2022 de wettelijke taken weer volledig kunnen worden uitgevoerd.

4. Besluit vormvrije m.e.r.-beoordeling Boerlestraat 9 en 9a, Wijhe

Besluit

  1. De vormvrije m.e.r.-beoordeling voor het wijziging van het bouwblok aan de Boerlestraat 9 en 9a vast te stellen;
  2. Te besluiten dat er geen MER-rapport opgesteld hoeft te worden.

Samenvatting

Het college heeft op 19 april een principebesluit genomen voor de wijziging van het bouwblok aan de Boerlestraat 9/9a te Wijhe. Ter plaatse wordt een pluimveebedrijf geëxploiteerd. Met het oog op de toekomst wil de eigenaar meer leefruimte creëren voor het pluimvee. Het aantal dieren blijft gelijk. 

In het Besluit milieueffectrapportage [Besluit mer] is opgenomen dat voor de oprichting, wijziging of uitbreiding van een installatie voor het houden van pluimvee de milieueffecten in beeld moeten worden gebracht. Vanwege de beperkte omvang (< 40.000 stuks pluimvee) kan deze beoordeling plaats vinden aan de hand van een vormvrije m.e.r.-beoordeling. Voor de ontwikkeling aan de Boerlestraat 9 en 9a te Wijhe is deze aanmeldnotitie vormvrije m.e.r.-beoordeling opgesteld. Uit deze notitie kan geconcludeerd worden dat de (milieu-)aspecten geluid, bedrijven en milieuzonering, luchtkwaliteit, veehouderij en geurhinder, bodem en externe veiligheid geen belemmering vormen voor de voorgenomen planontwikkeling. Daarmee zijn er geen significante milieueffecten te verwachten. Het opstellen van een volwaardige milieueffectrapportage kan daarmee achterwege gelaten worden. 

5. Concept programmabegroting 2023 en jaarstukken 2021 Veiligheidsregio IJsselland 

Besluit

  1. In te stemmen met de conceptbegroting Veiligheidsregio IJsselland 2023 en daarop geen zienswijze in te dienen;
  2. De reactiebrief op de lijst van ingekomen stukken van de gemeenteraad te plaatsen;
  3. Kennis te nemen van het jaarverslag en de jaarrekening Veiligheidsregio IJsselland 2021;
  4. In te stemmen met de onder aanpak en uitvoering genoemde reactie die de portefeuillehouder tijdens de vergadering van het algemeen bestuur op 22 juni 2022 kan inbrengen en tevens in de reactiebrief wordt opgenomen.

Samenvatting

De Veiligheidsregio IJsselland is een gemeenschappelijke regeling van de 11 gemeenten in de regio IJsselland. Jaarlijks wordt de begroting voor de vaststelling in het algemeen bestuur aan de gemeenteraden van de 11 gemeenten voorgelegd met de mogelijkheid om een zienswijze in te dienen om een wijziging in de conceptbegroting voor te stellen. De gemeente Olst-Wijhe ziet geen aanleiding om een zienswijze in te dienen op de voorgelegde conceptbegroting 2023. Naast de conceptbegroting zijn het jaarverslag en de jaarrekening 2021 ter kennisname aangeboden. 

6. Programmabegroting 2023 GGD IJsselland, Jaarstukken 2021 GGD IJsselland en Bestuursrapportage voorjaar 2022 GGD IJsselland 

Besluit

  1. In te stemmen met het voorstel tot vaststelling van de programmabegroting 2023 en de meerjarenraming 2024-2026 van de GGD IJsselland en de raad voor te stellen hierop geen zienswijze in te dienen;
  2. De conceptbrief met daarin onze reactie op de concept programmabegroting 2023 van de GGD IJsselland op de lijst van ingekomen stukken voor de raadsvergadering van 13 juni te plaatsen;
  3. De GGD middels een brief na 13 juni 2022 van dit besluit op de hoogte te brengen;
  4. Kennis te nemen van de jaarstukken 2021 van de GGD IJsselland;
  5. Kennis te nemen van de concept bestuursrapportage voorjaar 2022 van de GGD IJsselland;
  6. Kennis te nemen van de jaarimpressie 2021 van de GGD IJsselland.

Samenvatting

De gemeenteraden van de 11 gemeenten in de regio IJsselland hebben recent de concept programmabegroting 2023 en de jaarstukken 2021 van de GGD IJsselland ontvangen. Onze gemeenteraad heeft de mogelijkheid om een zienswijze in te dienen op de concept programmabegroting 2023 van de GGD IJsselland. Aan de hand van de eventueel ingediende zienswijzen van betrokken 11 gemeenten stelt het algemeen bestuur van de GGD IJsselland de programmabegroting 2023 definitief vast. We stellen de raad voor om geen zienswijze in te dienen. De jaarstukken 2021 zijn ter kennisname aan ons toegezonden. Naast de jaarstukken en de concept programmabegroting zijn ook de concept bestuursrapportage voorjaar 2022 en de jaarimpressie 2021 van de GGD IJsselland ter kennisname aan ons toegezonden.

7. Beheer beschoeiingen waterpartijen 

Besluit 

  1. Prioritering aan renovatie beschoeiingen langs waterpartijen te geven in het kader van de actualisatie Meerjaren Investeringen Plan (MJIP) in 2023;
  2. Benodigde middelen daarna afwegen bij kadernota 2024-2027.

Samenvatting

Kunstwerken hebben een belangrijke functie in de weginfrastructuur, afwatering en waterkering. Ten behoeve van onderhoud duikers en bruggen is conform het IBOR beleidsplan Civiel Technische Kunstwerken (CTK) het onderhoud voor de jaren 2020-2023 vastgesteld. Een vervolg hierop is nu de aanpak van 5830 meter beschoeiingen noodzakelijk. Deze zijn belangrijk ten aanzien van het behoud van zowel het aanliggend perceel als wel de watergang. Een beschoeiing heeft een grond kerende werking waarmee een aanliggend perceel de grond van het perceel niet in de watergang zakt, waardoor het water ondieper wordt of uiteindelijk dichtgroeit.

8. Jaarstukken 2021 - jaarverslag en jaarrekening 

Besluit 

In te stemmen met de Jaarstukken 2021 en deze ter vaststelling voor te leggen aan de raad.

Samenvatting

\Met het jaarverslag en de jaarrekening 2021, legt het college verantwoording af over de realisatie van het voorgenomen beleid uit de Beleids- en financiële begroting 2021. Het college hield in de begroting rekening met een tekort over 2021 van 1 miljoen euro. Uiteindelijk is het jaar 2021 afgesloten met een voordeel door grondverkoop. Er zijn incidentele voordelen behaald op de bouwleges, het budget voor de bijstandsuitkeringen, jeugdhulp, bedrijfsvoering en de algemene uitkering, naast nadelen op budgetten voor ruimtelijke ordening en aanleg zonnevelden, in totaal 1,2 miljoen euro positief, waarmee het verwachte tekort wordt gecompenseerd. Verder zijn in 2021 opnieuw activiteiten door corona niet doorgegaan en zijn werkzaamheden niet afgerond. Het college stelt daarom voor om voor de uitvoering in 2022 1,2 miljoen euro aan budget over te hevelen naar 2022. Formeel maakt dit bedrag onderdeel uit van het jaarrekeningresultaat. 

9. Strategisch Plan Verkeersveiligheid  

Besluit

  1. Het uitvoeringsprogramma Verkeersveiligheid gemeente Olst-Wijhe vast te stellen op basis van het landelijk Strategisch plan Verkeersveiligheid 2030;
  2. Projecten te prioriteren middels actualisatie van het Meerjaren investeringen programma (MJIP) in 2023;
  3. Benodigde middelen afwegen bij kadernota 2024-2027.

Samenvatting

In het kader van de landelijke opgaves uit het Startakkoord (2019) van Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030 (hierna; SPV) hebben we het afgelopen jaar gewerkt aan het opstellen van een ‘Uitvoeringsprogramma Verkeersveiligheid’ (zie bijlage 1) voor onze gemeentelijke wegen. In bovengenoemd SPV hebben de ministeries van Infrastructuur en Waterstaat, Justitie en Veiligheid, provincies en gemeenten hun gezamenlijke visie op een nieuwe aanpak van de verkeersveiligheid vastgelegd. Er wordt ingezet op meer ‘risico gestuurd’ verkeersveiligheidsbeleid. Dit betekent dat we proactief maatregelen moeten nemen die het risico op het ontstaan van ongevallen vermindert.

We hebben de consequenties van dit landelijke beleid vertaald naar maatregelen binnen onze gemeente. Hiervoor hebben we gekeken naar ons wegennet en op basis daarvan hebben we een aantal factoren ontdekt die van invloed zijn op de verkeersonveiligheid. Hieruit blijkt dat er twee trajecten zijn waar maatregelen nodig zijn. Deze maatregelen zijn verwerkt in het Uitvoeringsprogramma Verkeersveiligheid.      

10. Ontwerpbegroting 2023 RSJ IJsselland en jaarrekening 2021 

Besluit 

  1. Kennis te nemen van de concept-jaarrekening 2021 RSJ IJsselland;
  2. In te stemmen met de ontwerpbegroting 2023 RSJ IJsselland en de raad voor te stellen naar aanleiding daarvan geen zienswijze in te dienen;
  3. Het financieel voordeel van €16.550 als autonome ontwikkeling te verwerken in de Kadernota 2023-2026;
  4. In te stemmen met de concept-reactie op de ontwerpbegroting 2023 RSJ IJsselland;
  5. De concept-reactie op de ontwerpbegroting 2023 RSJ IJsselland op de lijst van ingekomen stukken voor de raadsvergadering van 13 juni  te plaatsen.

Samenvatting

De gemeente Olst-Wijhe werkt met tien andere gemeenten samen in een jeugdhulpregio. Hiervoor is een gemeenschappelijke regeling Regionaal Serviceteam Jeugd IJsselland (RSJ IJsselland) opgericht. Binnen het RSJ IJsselland wordt de inkoop, contractmanagement en monitoring rondom de Jeugdhulp georganiseerd. 
Het college heeft kennis genomen van de ontwerpbegroting 2023 van het RSJ IJsselland en heeft besloten om de gemeenteraad te adviseren om geen zienswijze op de ontwerpbegroting 2023 in te dienen.

11. Informatiebrief inkoop jeugdhulp RSJ  

Besluit

  1. Kennis te nemen van de informatiebrief vanuit het RSJ IJsselland betreffende de inkoop jeugdhulp;
  2. De te verwachten stijging van 0,8% voor de kosten van jeugdhulp vanaf 2023 opnemen als autonome ontwikkeling in de kadernota 2023 - 2026.

Samenvatting 

Regio IJsselland start namens de 11 deelnemende gemeenten op 4 mei 2022 opnieuw met de inkoop van specialistische jeugdhulp. Na het tijdelijke terugtrekken van de inkoop in 2021 is een nieuw inkoopdocument opgesteld op basis van een tarievenonderzoek en bijeenkomsten en gesprekken met jeugdhulpaanbieders. Er zijn drie belangrijke veranderingen doorgevoerd. Dit is een aanpassing op het tarief, de betrokkenheid van transformatie en het uitwerken van een uitvoerbaar werkproces met minimale administratieve lasten. De doorgevoerde veranderingen passen binnen de kaders die de raad heeft gesteld. Het college heeft kennisgenomen van deze veranderingen en het te volgen inkoopproces en heeft besloten de te verwachten kostenstijging op te nemen in de kadernota 2023.

12. Voorstel tot het vaststellen van het bestemmingsplan Buitengebied, Eikelhofweg 31, Bouwhuispad 1 

Besluit

De gemeenteraad voor te stellen om:

  1. De Nota van beantwoording zienswijzen Bestemmingsplan Buitengebied, Eikelhofweg 31, Bouwhuispad 1 8 d.d. 5 mei 2022 vast te stellen;
  2. Het bestemmingsplan ‘Buitengebied, Eikelhofweg 31, Bouwhuispad 1’ bestaande uit de geometrische planobjecten als vervat in het GML-bestand NL.IMRO.1773.BP2021001077-0201 met de bijbehorende bestanden, en waarbij voor de locatie van de geometrische planobjecten gebruik is gemaakt van de digitale ondergrond BGT van 15 december 2021 vast te stellen;
  3. Geen exploitatieovereenkomst vast te stellen, omdat het kostenverhaal anterieur verzekerd is.

Samenvatting 

Op 10 maart 2021 hebben initiatiefnemers een principeverzoek ingediend voor de herontwikkeling van de percelen Eikelhofweg 31 en Bouwhuispad 1 te Olst. De initiatiefnemers zijn voornemens om aan de Eikelhofweg 31 ca. 1568 vierkante meter landschapsontsierende bebouwing te slopen en daar één woning terug te bouwen. Tevens wordt het perceel landschappelijk ingepast. Aan het Bouwhuispad 1 willen de initiatiefnemers een woning realiseren in de bestaande rijhal. Daarnaast wordt het perceel landschappelijk ingepast. Het ontwerpbestemmingsplan heeft inmiddels ter inzage gelegen. Binnen deze termijn zijn twee zienswijzen ingediend. Het college van B&W heeft besloten de raad voor te stellen het bestemmingsplan ongewijzigd vast te stellen.

13. Uitvoering Bestuursopdracht Maatschappelijk Vastgoed 

Besluit

  1. In te stemmen met de eigendomsoverdracht van het Holstohus en sporthal de Lange Slag van Salland Wonen naar stichting Kulturhus Olst-Wijhe;
  2. De gemeenteraad voor te stellen om in te stemmen met het verstrekken van twee leningen (samen € 7,18 miljoen) met een looptijd van 40 jaar en € 2 miljoen aflossingsvrij;
  3. De aflossing van de lening van Salland Wonen van € 3,038 miljoen inzetten voor de financiering van ut Huus;
  4. In te stemmen met het vervroegd en boetevrij aflossen van de lening door Salland Wonen.
  5. Kennis te nemen van de lijn om eigendomsoverdracht van het infocentrum de Duursche Waarden van Salland Wonen aan Staatsbosbeheer nader te onderzoeken.

Samenvatting 

In het kader van de uitvoering van de bestuursopdracht maatschappelijk vastgoed (fase 1) is een onderzoek uitgevoerd naar het beheer en exploitatie van het Holstohus in Olst, het Sport-, onderwijs- en cultuurcomplex (SPOC) in Wijhe en infocentrum Duursche Waarden den Nul. Dit onderzoek is uitgevoerd in samenwerking met woningcorporatie Salland Wonen en Ut Huus, onze samenwerkingspartners bij het beheer en exploitatie van deze accommodaties.
Als gevolg van een stijgende huurprijs, een veranderende vraag in de samenleving als het gaat om multifunctionele ruimtes en hoge eisen die aan deze accommodaties worden gesteld is het beheer en exploitatie van deze accommodaties onder druk komen te staan. De voorgestelde maatregelen in dit onderzoek moeten leiden tot een toekomstbestending beheer en exploitatie van deze accommodaties.

Vereenvoudiging van de structuur van beheer en exploitatie en herfinanciering door middel van eigendomsoverdracht vormen de belangrijkste maatregelen om dit doel te bereiken. Voor het Holstohus en sporthal De Lange Slag op het SPOC-terrein betekent dit dat het eigendom wordt overgedragen van Salland Wonen aan de Stichting Kulturhus Olst-Wijhe. De eigendomsoverdracht en de daarmee gepaard gaande herfinanciering leidt tot een voordeel op de exploitatie van Stichting Ut Huus van € 224.000 per jaar. Gezamenlijk met aanvullende beheer- en exploitatiemaatregelen en een inhoudelijke heroriëntatie op de invulling van het takenpakket wordt een toekomstbestendig financieel perspectief gerealiseerd voor ut Huus.

Om dit mogelijk te maken wordt van de gemeente gevraagd om in te stemmen met de eigendomsoverdracht van beide panden van Salland wonen naar de Stichting Kulturhus Olst-Wijhe en de herfinanciering van beide panden. Voor infocentrum Duursche Waarden Den Nul wordt het overleg met Staatsbosbeheer geopend met als insteek eigendomsoverdracht van het infocentrum van Salland Wonen naar Staatsbosbeheer.

14. Een toekomstbestendig financieel perspectief voor ut Huus 

Besluit

A. Kennis te nemen van het strategisch plan 2022 van ut Huus met de daarbij behorende financiële raming voor de komende jaren. Op basis hiervan:

  1. De inkomstenderving als gevolg van het opzeggen van de huur MFA Capellenborg door ut Huus ad € 31.250 per jaar meenemen in de meerjarenbegroting 2023-2026;
  2. Het financiële voordeel als gevolg van de vermindering van de personele inzet t.b.v. de administratieve lasten ad € 11.000 per jaar meenemen in de meerjarenbegroting 2023-2026;
  3. De indexeringssystematiek op de materiele kostencomponent in de subsidie bij accommodaties waarvan de gemeente eigenaar is en beheer en exploitatie aan derden heeft overgelaten wijzigen waardoor de subsidie meer in de pas gaat lopen met de werkelijke kostenstijgingen. Dit verder uitwerken en meenemen als nieuw beleid in de meerjarenbegroting 2023-2026;
  4. De effecten van het strategische plan van ut Huus jaarlijks monitoren op basis van de prestatieafspraken die met de stichting worden gemaakt waarna in 2026 evaluatie hiervan plaatsvindt. 

B. Kennis te nemen van de “losse eindjes” in de financiële relatie tussen ut Huus en onze gemeente. Op basis hiervan:

  1. Naast het feit dat ut Huus drie openstaande vorderingen uit de jaren 2018 en 2019 op de gemeente laat vallen, kwijtschelding te bieden van de openstaande facturen multifunctioneel SPOC-veld 2020 ad € 8.009 en MFA Capellenborg 2021 ad € 31.250. Dekking te realiseren vanuit de restant Coronamiddelen.

C. Kennis te nemen van de in het voorstel genoemde ontwikkelingen in 2022. Op basis hiervan:

  1. De financiële consequenties van het opzeggen van de huur door ut Huus van MFA Capellenborg per 1 juli 2022 ad € 15.625 meenemen in de 1e berap 2022.
  2. In 2022 eenmalig een extra subsidie ad € 40.000 aan ut Huus verlenen voor de stijging van diverse kosten w.o. huur- energielasten. Dit meenemen in de 1e berap 2022.

D. In te stemmen met bijgevoegd concept-raadsvoorstel. 

Samenvatting 

Ut Huus verkeert al langere tijd in grote financiële problemen. Deze financiële problemen zijn o.a. ontstaan doordat vaste huurders vertrokken zijn of minder ruimte afnamen, de horecaondernemers in sporthal De Lange Slag en het Holstohus ermee stopten en er onvoldoende indexatie op de budgetsubsidie van ut Huus plaatsvindt terwijl de kosten (zoals bijvoorbeeld de huur, de energie en onderhoud) wel stijgen en deze nauwelijks beïnvloedbaar zijn. Door de Coronacrisis zijn deze problemen verder vergroot. Zo zeer zelfs dat het voortbestaan van de stichting bedreigd werd. De gemeente heeft om die reden vorig jaar al besloten om een eenmalige financiële impuls te bieden (extra subsidie van € 48.000). Daarnaast heeft de Raad van Toezicht van ut Huus een nieuwe directeur bestuurder aangesteld die op zeer korte termijn een strategisch plan moest gaan opleveren. Dit strategische plan had als doel om met een toekomstbestendig financieel perspectief van de stichting tot meer maatschappelijke impact te komen. Dat strategische plan met een financiële paragraaf ligt er nu. Op basis daarvan stelt het college aan de raad voor om vanaf 2023 de subsidie aan ut Huus te indexeren op basis van het CPI-indexcijfer. Het gaat dan alleen om de materiele kostencomponent binnen het subsidiebedrag.

Overigens is besloten om dit ook te laten gelden voor andere exploitanten van accommodaties waar de gemeente eigenaar van is. Ook houdt de gemeente in haar meerjarenbegroting 2023-2026 rekening met het financiële nadeel ad € 31.250 per jaar dat ontstaat door het opzeggen van de multifunctionele ruimten in De Capellenborg en het financiële voordeel ad € 11.000 door het verminderen van de administratieve personele inzet van ut Huus door een vereenvoudiging in de bedrijfsvoering. Ten slotte heeft het college besloten om een tweetal facturen uit 2020 en 2021 (beheer SPOC-veld en MFA Capellenborg) kwijt te schelden en voor 2022 een eenmalige compensatie van € 40.000 te bieden i.v.m. gestegen kosten zoals huur en energie. Samen met de herfinanciering van de panden wordt zo voor de lange termijn een financieel gezonde basis gerealiseerd voor de exploitatie van beide accommodaties van ut Huus waardoor ut Huus in staat wordt gesteld om haar inhoudelijke taken te versterken. 

15. Inzet restant corona compensatiebudgetten na 2021  

Besluit

  1. In te stemmen met het overhevelen van de tot en met 2021 nog niet uitgegeven corona compensatiebudgetten en dit bij de vaststelling van de jaarrekening 2021 aan de raad voor te stellen;
  2. Het totaal aan over te hevelen budgetten bij de jaarrekening 2021 in de begroting 2022 en volgende jaren te verwerken conform de verdeling in het voorstel en dit in de jaarrekening 2021 op te nemen in de paragraaf corona.

Samenvatting 

Na het uitbreken van corona in maart 2020 heeft de gemeente extra kosten moeten maken door extra ondersteuning van verschillende doelgroepen, voor toezicht en handhaving, communicatie, etc. Ook zijn inkomsten achtergebleven doordat activiteiten niet door konden gaan. Het rijk heeft gemeenten daar ruim voor gecompenseerd. Door de aanhoudende pandemie konden de beschikbare middelen niet of niet volledig ingezet worden. Bij de jaarrekening worden de resterende middelen overgeheveld voor inzet in 2022 en 2023 op basis van vastgestelde activiteiten. 

Bijlagen:

Bijlagen:
Titel Type Grootte Download
Jaarverantwoording kinderopvang  pdf 109,3 KB Download
Besluit vormvrije m.e.r.- beoordeling Boerlestraat 9 en 9a, Wijhe  pdf 90,6 KB Download
Programmabegroting 2023 en jaarstukken 2021 Ijsselland  pdf 245,6 KB Download
Programmabegroting 2023 GGD Ijsselland en bestuursrapportage  pdf 114,2 KB Download
Beheer beschoeiingen waterpartijen  pdf 139,6 KB Download
Jaarstukken 2021, jaarverslag en jaarrekening  pdf 187,4 KB Download
Strategisch plan verkeersveiligheid  pdf 106,7 KB Download
Ontwerpbegroting 2023 RSJ Ijsselland en jaarrekening 2021  pdf 105,6 KB Download
Informatiebrief inkoop jeugdhulp  pdf 91,1 KB Download
Bestemmingsplan buitengebied  pdf 172,1 KB Download
Uitvoering bestuursopdracht Maatschappelijk Vastgoed  pdf 138,3 KB Download
Toekomstbestendig financieel perspectief voor ut huus  pdf 144,6 KB Download
Inzet restant corona compensatiebudgetten  pdf 180,9 KB Download
Deel dit
Mail
Bellen