Kinderen presenteren elf droomscholen bij gemeente Olst-Wijhe

Donderdag 15 februari hebbende middenbouwklassen van elf basisscholen in onze gemeente hun droomschool gepresenteerd. Eind vorig jaar hebben de middenbouwklassen tijdens een bezoek aan de gemeente hun ‘opdracht’ opgehaald. Deze bestond uit het ontwerpen van hun droomschool. Daarbij waren de kinderen helemaal vrij in hoe het schoolgebouw eruit zet, waar het komt te staan, hoe de omgeving eruit ziet. Ze hoefden geen rekening te houden met de financiën. De droomschoolopdracht sluit aan bij de actualiteit over onderwijshuisvesting in onze gemeente.

De jury bestond uit burgemeester Ton Strien, wethouders Marcel Blind, Herman Engberink en Anton Bosch en de bestuurders van stichting de Mare, Adrie Bolijn, stichting mijnplein, Louis Zijderveld en twee leerlingen van het voorgezet onderwijs van de Capellenborg vanuit het vak Artitec, Le Yu Schrijver en Liz van Oene. De jury was diep onder de indruk van wat ze gezien en beleefd hebben. “Alle scholen hebben hun uiterste best gedaan. We hebben maquettes, filmpjes, vlogs, PowerPointpresentaties voorbij zien komen, waar ontzettend hard aan is gewerkt door de deelnemende middenbouwklassen. De hele klas werd daarbij betrokken. Daar zijn we erg trots op.”, aldus burgmeester Ton Strien. De jury heeft tijdens de presentatie gekeken naar het materiaal dat gebruikt werkt, naar de inhoud, naar het presenteren zelf door de twee vertegenwoordigers per school en tot slot keken zij naar de originaliteit. OBS de Peperhof uit Wijhe had de hoogste score en won de droomschoolopdracht. Marthe en Eva van OBS de Peperhof zijn daarom binnenkort voor één dag jeugdburgemeester en de klas krijgt een rondleiding in het gemeentehuis. CBS Prins Willem Alexander uit Olst en Aloysius van de Boskamp kregen daarnaast een eervolle vermelding.

Onbeperkt dromen

Mooie voorbeelden voor de droomschool zijn: pantoffels aan in school, een pannakooi op het speelplein, een kinderboerderij met slangen, vogels, honden, katten en konijnen, doe-vakken, sport en bewegen, les van robots, elektrische auto’s, een moestuin, zonnepanelen, een palmboom chillroom een uitklapbare trampoline en overal wifi. Daarnaast spelen veiligheid, duurzaamheid gezelligheid en blij zijn op school een grote rol bij de droomscholen. Maar belangrijker nog is dat iedereen mee kan doen. Zo werd rekening gehouden met kinderen in een rolstoel door het gebruik van elektrische deuren en een lift. Er is overal aan gedacht door de kinderen. Dit is nog maar een kleine greep uit de mooie, onbeperkte dromen van de kinderen. “Daar kunnen we als volwassenen nog veel van leren”, aldus Jantien Hartkamp-Blankenhorst die samen met Nicole Pot betrokken is bij het scholenplan.

Opname presentaties

De presentaties waren live te volgen voor de leerlingen die op school achterbleven en natuurlijk voor andere geïnteresseerden. Ook is er een opname gemaakt. Deze is te zien op de de site van de gemeente

Scholenplan

De opdracht droomschool komt voort uit het scholenplan, waarbij de gemeente samen met de scholen de politiek, democratie, staatsinrichting, participatie maar ook de gemeente onder de aandacht brengt bij de jeugd. Zij hebben immers de toekomst! Zo wordt er een passend en actueel programma gemaakt voor dit keer de middenbouw. Volgend schooljaar komen de bovenbouwklassen aan bod en dat jaar daar op – net als afgelopen schooljaar zijn de onderbouwklassen aan de beurt. Zo komen leerlingen in hun basisschoolperiode drie keer in aanraking met de gemeente en alles wat daarbij hoort.

Deel dit
Mail
Bellen