Voetpad tussen Joke Smitlaan en Stationsweg te Olst

Vorige week stond in de IJsselberichten en op onze website een artikel over het voetpad tussen de Joke Smitlaan en de Stationsweg in Olst. In dat artikel staan enkele onjuiste argumenten genoemd en het is niet helemaal volledig. Daarnaast hebben wij Plaatselijk Belang Olst en de initiatiefnemer niet volgens afspraak de mogelijkheid gegeven om de resultaten van het overleg met de gemeente terug te koppelen aan de omwonenden. Wij hebben hiervoor onze excuses aangeboden. Inmiddels hebben wij een goed gesprek gehad met PB Olst en de initiatiefnemer en geven wij u hierbij de juiste informatie.

Aanleiding

In juni 2017 hebben wij van een bewoner uit Olst-Zuid een verzoek ontvangen voor het opwaarderen van het voetpad tussen de Joke Smitlaan en de Stationsweg te Olst naar een gecombineerd voet-fietspad. Dit verzoek werd ondersteund door Plaatselijk Belang Olst. Veel fietsers maken namelijk oneigenlijk gebruik van dit voetpad waardoor voetgangers in de problemen (kunnen) komen.

 

Nu geen ombouw van voetpad naar fietspad

PB Olst en de initiatiefnemer hebben een deel van de omgeving geraadpleegd waarbij is komen vast te staan dat er een breed draagvlak leek te zijn voor een ombouw van het pad. Bij nader inzien bleek dat direct omwonenden van dit pad niet hadden gereageerd op de handtekeningenactie. Daarnaast is een ombouw naar een voet- en fietspad niet eenvoudig, omdat er te weinig breedte is aan de zijde van de Joke Smitlaan en er achteruitgangen op het voetpad uitkomen. Bovendien is een fietspad niet mogelijk op basis van het bestemmingsplan.

Wel is geconstateerd dat de omrijroute via de Joke Smitlaan niet de voorkeur verdient van PB Olst en de initiatiefnemer. Deze is smal en biedt weinig overzicht in de bochten bij tegemoetkomend autoverkeer.

 

Fietsverbinding Zonnekamp en station Olst meenemen in onderzoek ‘Verkeer Olst’

Op basis van bovenstaande argumenten is in overleg met de initiatiefnemer en PB Olst besloten om de huidige situatie te handhaven. Ter ondersteuning van het toegestane gebruik is het huidige voetpad voorzien van de verkeersborden RVV-G07 (voetpadaanduiding). Daarmee ontstaat voor iedere gebruiker van het pad een duidelijke verkeerssituatie. Daarnaast hebben de partijen afgesproken om in kader van het onderzoek naar het scheiden en spreiden van het fietsverkeer vanuit het centrum van Olst richting sporthal de Hooiberg gelijktijdig te onderzoeken of er ook een goede oplossing kan komen voor de afwikkeling van het fietsverkeer  tussen de Zonnekamp en het station Olst plus de overige voorzieningen zoals scholen en winkels. Dat project wordt begeleid door een begeleidingsgroep Verkeer Olst. Deze begeleidingsgroep wordt samengesteld uit een brede vertegenwoordiging van onder andere de Plaatselijk Belangen Olst, Boskamp en Eikelhof, bewoners, ondernemers en vertegenwoordigers van de schoolbesturen. Op basis van de ontwerpen kan de nieuwe raad, bij de behandeling van de kadernota 2019-2022 (juni 2018) besluiten nemen over de benodigde investeringen en de fasering van de uitvoering.

Deel dit
Mail
Bellen