Ondernemers meer tevreden over gemeente Olst-Wijhe
Elke 2 jaar voert MKB-Nederland een onderzoek uit naar de manier waarop alle gemeenten met hun lokale ondernemers omgaan. Zo ook in 2015/2016 waar de resultaten nu van bekend zijn. Tijdens de vorige meting in 2012/2013 stond de gemeente op de 17e plaats in Overijssel. In dit nieuwe onderzoek stijgt de gemeente naar plek 14. Wethouder Bosch: “Een belangrijk onderdeel voor ons is de tevredenheid van ondernemers. De waardering is toegenomen, waardoor we op dit onderdeel van de 19e naar de 9e plek in de ranglijst zijn gestegen. Daar ben ik zeer tevreden over.”
In heel Nederland voert MKB-Nederland dit onderzoek uit. Het onderzoek richt zich op de tevredenheid van ondernemers over het gemeentelijk beleid, het imago van de gemeente, de communicatie en het beleid en niet onbelangrijk de gemeentelijke lasten.
Tevredenheid onder ondernemers gestegen
De tevredenheid van ondernemers richting de gemeente is verbeterd (score is een 6.6 i.p.v. 6.4 in 2012/2013). De hoogste score is te vinden op het gebied van vriendelijkheid, beleefdheid en toegankelijkheid. Het laagst scoort de gemeente op snelheid, vergunningverlening en begrip. Positief is te zien dat de gemeente op alle aspecten van dienstverlening hoger scoort dan een aantal jaren geleden. De score op communicatie en beleid is gelijk gebleven (een 2.1 waarbij een 4 de maximum score was). Opvallend daarbij is dat veel ondernemers informatie vinden op de website van de gemeente, maar dat ook vaak wordt aangegeven dat ondernemers niet op de hoogte zijn. De ondernemers waarderen de gemeentelijke lasten met een 6.0 i.p.v. een 6.1 in 2012/2013. Ondernemers vinden de communicatie, kleinschaligheid en toegankelijkheid sterke punten van de gemeente. Als aandachtspunten wordt de vergunningverlening, de hoge OZB tarieven en het betrekken van plaatselijke ondernemers bij gemeentelijke opdrachten genoemd.
Aan de slag met aandachtspunten
De gemeente heeft naast de vragen uit dit landelijke onderzoek, zelf nog extra vragen toegevoegd. Deze zijn niet betrokken bij de landelijke score, maar de gemeente wilde op onderdelen extra informatie ontvangen. De opvallendste conclusies daaruit zijn dat 57% van de ondernemers (zeer) positief zijn over de gemeente, maar 5% negatief en de rest neutraal. 24% van de ondernemers maakt gebruik van de diensten van de Regio Zwolle.
De aandachtspunten die de ondernemers meegeven zijn het verminderen van regeldruk, de flexibiliteit van regels en procedures, het inkoop- en aanbestedingsbeleid en de leegstandsproblematiek. Daarnaast willen ondernemers het liefste geïnformeerd worden via een nieuwsbrief. Wethouder Bosch:” Ondanks het feit dat we afgelopen jaren met minder personele capaciteit en geld hebben gewerkt, hebben we een beter resultaat behaald. Met de aanbevelingen gaan we aan de slag.“