Olst-Wijhe scoort gemiddeld op ‘Burgerpeiling Nieuwe Stijl’

De gemeente wil graag inzicht in hoe inwoners over haar denken en deed eind 2014 daarom al voor de vierde keer mee aan het tweejaarlijkse onderzoek van waarstaatjegemeente.nl, uitgevoerd door het Kwaliteitsinstituut Nederlandse Gemeenten (KING).

De resultaten daarvan zijn nu bekend en zijn te bekijken op www.waarstaatjegemeente.nl. De gemeente gebruikt de resultaten van het onderzoek om de gemeentelijke producten en dienstverlening te verbeteren. Doordat het onderzoek dit jaar volgens ‘Burgerpeiling Nieuwe Stijl’ is uitgevoerd, kan er geen vergelijking plaatsvinden met voorgaande jaren. Wel heeft de gemeente de resultaten vergeleken met gemeenten van vergelijkbare grootte.

Respons

In totaal zijn er 2.699 brieven verstuurd in Olst-Wijhe en zijn er 573 enquêtes retour ontvangen. Een respons van 21,2%. Een goede respons volgens het KING) In het onderzoek zijn vragen gesteld over vier onderwerpen, te weten: woon- en leefomgeving, relatie burger en gemeente, gemeentelijke dienstverlening en zorg en welzijn.

Olst-Wijhe scoort gemiddeld een voldoende

De gemeente Olst-Wijhe krijgt een gemiddeld rapportcijfer van 6,5. Vergelijkbare gemeenten scoorden gemiddeld een 6,7. Kortom: een voldoende die nagenoeg overeenkomt met de waardering van inwoners uit gemeenten met eveneens minder dan 25.000 inwoners.

  • Waardering voor woon- en leefomgeving
    De gemiddelde score is een 7,7 op dit onderwerp. Ruim 90% van de inwoners voelt zicht ‘thuis’ in Olst-Wijhe en 74% zou de gemeente niet snel verlaten. Dit laatste ligt landelijk gezien 5% lager. Net het landelijk gemiddelde ervaren inwoners van Olst-Wijhe weinig tot geen overlast van buurtbewoners (77%).
  • Waardering voor relatie burger en gemeente
    25% Van de respondenten geeft aan heel veel vertrouwen te hebben in de wijze waarop de gemeente wordt bestuurd. Bijna de helft van de inwoners (45%) staat hier neutraal tegenover, 16% heeft weinig tot geen vertrouwen en 14% heeft geen mening.
  • Waardering voor dienstverlening
    De algemene waardering van inwoners voor de dienstverlening van de gemeente Olst-Wijhe scoort een 6,7. Dit is vergelijkbaar met het landelijk gemiddelde. Ruim 70% van de respondenten heeft minimaal één keer contact gehad met de gemeente het afgelopen jaar, waarvan 81% aan de balie, 44% telefonisch, 32% per e-mail, 18% per post, 17% per internet en 2% via sociale media.
  • Waardering voor zorg- en welzijn
    Inwoners van Olst-Wijhe geven hun gezondheid gemiddeld een ruime voldoende (7,5). Dit gemiddelde cijfer ligt dicht bij het cijfer dat burgers van vergelijkbare gemeenten hun gezondheid geven (7,7).

Conclusie

De gemeente scoort op alle onderdelen hoger dan een 6. Ten opzichte van andere vergelijkbare gemeenten en het landelijke gemiddelde scoort Olst-Wijhe nagenoeg gelijk.

In de komende periode onderzoek de gemeente Olst-Wijhe zorgvuldig of de uitkomsten van de peiling aanleiding geven om het huidige beleid bij te stellen. Hierover zal met de gemeenteraad worden gecommuniceerd.

Resultaten op www.waarstaatjegemeente.nl 

Wilt u alle resultaten van de ‘Burgerpeiling Nieuwe Stijl’ bekijken? Kijk dan voor het gehele verslag en ook de vergelijking met andere gemeenten op de site van Waarstaatjegemeente.nl. Ga naar het Dashbord en kies voor gemeente Olst-Wijhe.

Deel dit
Mail
Bellen