Luciën Perizonius, Ondernemer van het jaar 2011
Tijdens het evenement People’s Business Zwolle zijn de Ondernemer en de Starter van het jaar 2011 in de regio IJssel-Vecht bekend gemaakt. Het is een initiatief van MKB IJssel-Vecht, Kamer van Koophandel en VNO-NCW Midden.
Dit jaar waren voor de titel Starter van het Jaar MKB IJssel-Vecht 2011 genomineerd: de Stadsbakker, Sjanne Mode en IMO Sales Support.
Voor de titel Ondernemer van het Jaar 2011 waren genomineerd: Wecovi, McDonald’s (Heerde, Kampen, Zwolle), Jansen Venneboer en De Computheek. De prijzen werden uitgereikt door Henk Meuleman, voorzitter van de jury.
In haar beoordeling heeft de jury de volgende criteria gehanteerd: ondernemerschap, financiën, personeelsbeleid, groei, innovatie en maatschappelijk verantwoord ondernemen.
Starter van het Jaar 2011 is De Stadsbakker, Arend Kisteman uit Zwolle
Op 26-jarige leeftijd begon Arend Kisteman met zijn jongensdroom aan de Blijmarkt in Zwolle. Opening met het zelfbedachte Zwolsche Stadsbrood in de vorm van de binnenstad en met een stadspicknick. Een bakkerij waar de klant alles kan zien, ruiken en beleven. Het team van 9 collega's heeft een gemiddelde leeftijd van 21 jaar. Heeft zelf zijn bedrijfskleding ontworpen, werkt veel met grondstoffen uit de regio en bakt speciale broden voor consumenten met een bepaalde allergie. Hij is zeer actief in de social media en wist via twitter binnen te komen bij de vergadering van de Zwolse gemeenteraad en een afgewezen vergunning voor het bakken van oliebollen alsnog binnen te halen. Ook bedacht hij Twitterbrood en stond daarmee drie dagen nr. 1 op de twitter ranking en bereikte heel Europa.
Ondernemer van het jaar 2011 is Jansen Venneboer, Luciën Perizonius uit Wijhe
Luciën Perizonius heeft na meer dan dan 25 jaar ervaring bij de Marine en Akzo Nobel het bedrijf medio 2006 overgenomen door een Management Buy In. Jansen Venneboer is ondernemende partner in civieltechnische projecten zoals constructies van bruggen, sluizen, stuwen en verkeersgeleidingen. Het eerste jaar van overname 2006 werd afgesloten met een substantieel verlies. Op basis van een strategische herbezinning werd een nieuwe koers uitgezet met de volgende speerpunten: marktfocus op kennisintensief, lerende organisatie, aandacht voor de mens en maatschappelijk verantwoord ondernemen. De resultaten hiervan zijn ondertussen duidelijk zichtbaar. In 2010 is een aanzienlijke winst gerealiseerd en het aantal medewerkers gegroeid van 65 naar 100. Een knap resultaat van een gedreven ondernemer, die het meest trots is op zijn mensen en de met hen bereikte cultuuromslag. Het MVO blijkt niet alleen lokaal, maar ook internationaal met 2 oplossingen voor het oppompen van schoon water in ontwikkelingslanden.