IJssel-Vecht-gemeenten stellen regionale bodemkwaliteitskaart op

De IJssel-Vecht-gemeenten (Dalfsen, Kampen, Olst-Wijhe, Ommen, Staphorst, Steenwijkerland en Zwartewaterland) gaan in 2011 een regionale bodemkwaliteitskaart opzetten. Dit is de laatste stap om te komen tot een uniform bodembeleid. Hierdoor wordt het binnenkort eenvoudiger om grond binnen deze gemeenten te verplaatsen. Daarnaast levert het zowel voor de gebruiker als de gemeente een flinke kostenbesparing op.

Een bodemkwaliteitskaart met bijbehorend bodembeheerplan regelt het hergebruik van grond op een milieuhygiënisch verantwoorde en kostenefficiënte manier. Voor het verplaatsen van grond is een keuring nodig. Hiermee wordt voorkomen dat verontreinigde grond elders wordt gebruikt. Momenteel heeft iedere gemeente afzonderlijk bodembeleid met een eigen bodemkwaliteitskaart. Deze kaart geeft een overzicht van de kwaliteit van de gronden binnen de gemeente. Hierdoor hoefde bij grondverplaatsing binnen de eigen gemeenten in veel gevallen geen partijkeuring meer plaats te vinden. Voor grondverplaatsing naar andere gemeenten moest dit nog wel gebeuren. Met het uniforme bodembeleid en de gezamenlijke kaart is die keuring binnenkort minder vaak noodzakelijk bij grondverplaatsing tussen de deelnemende gemeenten.

Kostenbesparing

Voor de keuring van een grondpartij moet nu ongeveer €1500 betaald worden door het bedrijf dat de grond verzet. Een partijkeuring is met de nieuwe kaart in veel gevallen niet meer noodzakelijk. Door de samenwerking besparen de gemeenten ook geld. Een bodemkwaliteitskaart is vijf jaar geldig en moet dan opnieuw worden opgesteld. Het opstellen van een kaart kost voor een gemeente afzonderlijk ongeveer €35.000. Door de samenwerking kunnen de gemeente de kosten delen.

Deel dit
Mail
Bellen