B&W besluiten 17-10-2023
Aanwezig
- mevrouw mr. Y. van Mastrigt, burgemeester
- de heer drs. D.L.W. Zielhuis, gemeentesecretaris
- mevrouw drs. J. Compagner, wethouder
- de heer drs. H. Olthof, wethouder
- de heer M. Blind, wethouder
Afwezig
-
Agenda
1. Vaststellen BenW-besluit(en) d.d 10 oktober 2023
BESLUIT:
Conform vast te stellen.
2. Ingekomen
- Provincie Overijssel | Aankondiging bestuurlijke gespreksronde nieuwe omgevingsvisie Overijssel – voor kennisgeving aan te nemen.
3. Erfgoedverordening gemeente Olst-Wijhe 2023
BESLUIT:
De raad voor te stellen:
- ‘Erfgoedverordening gemeente Olst-Wijhe 2023’ en de bijbehorende toelichting op de verordening, vast te stellen;
- de Monumentenverordening Olst-Wijhe in te trekken.
SAMENVATTING
4. Verordening nadeelcompensatie gemeente Olst-Wijhe 2023
BESLUIT:
De raad voor te stellen:
- de ‘Verordening nadeelcompensatie gemeente Olst-Wijhe 2023’ vast te stellen;
- de procedureverordening voor advisering tegemoetkoming in planschade gemeente Olst-Wijhe in te trekken.
SAMENVATTING
5. Verordening uitvoering en handhaving omgevingsrecht gemeente Olst-Wijhe
BESLUIT:
- De raad voor te stellen de ‘Verordening uitvoering en handhaving omgevingsrecht gemeente Olst-Wijhe’ vast te stellen.
SAMENVATTING
6. Verordening afvoer hemel- en grondwater Olst-Wijhe
BESLUIT:
De raad voor te stellen:
- te besluiten dat artikel 1, onderdeel a, artikel 2, eerste en zesde lid, en de artikelen 3 en 4 van de ‘Verordening afvoer hemel- en grondwater Olst-Wijhe’ vervallen.
- te besluiten om in artikel 2, tweede lid, van de ‘Verordening afvoer hemel- en grondwater Olst-Wijhe’, “De beheerder” te vervangen door “Het college van burgemeester en wethouders”.
- te besluiten om in artikel 2, derde lid, van de ‘Verordening afvoer hemel- en grondwater Olst-Wijhe’ “de beheerder van het openbaar riool” te vervangen door “het college van burgemeester en wethouders”.
- te besluiten om artikel 2, vijfde lid, van de ‘Verordening afvoer hemel- en grondwater Olst-Wijhe’ geheel te vervangen door “Het college van burgemeester en wethouders kan ontheffing verlenen van de verplichting tot afkoppelen die voortvloeit uit de gebiedsaanwijzing, indien van de eigenaar van het bouwwerk, open erf of terrein redelijkerwijs geen andere wijze van afvoer van het hemelwater kan worden gevergd.”
- het besluit in werking te laten treden op het moment onmiddellijk voorafgaand aan de inwerkingtreding van de Omgevingswet.
SAMENVATTING
Met het oog op de Omgevingswet is een aantal aanpassingen in de ‘Verordening afvoer hemel- en grondwater Olst-Wijhe’ nodig. Het college heeft besloten om deze aanpassingen door de raad te laten vaststellen.
7. Verordening gemeentelijke adviescommissie omgevingskwaliteit Olst-Wijhe 2023
BESLUIT:
De raad voor te stellen:
- de ‘verordening op de gemeentelijke adviescommissie omgevingskwaliteit Olst-Wijhe 2023’ en de bijbehorende toelichting vast te stellen;
- de commissieleden te benoemen;
- te besluiten dat de regels met betrekking tot de commissie en stadsbouwmeester in de artikelen 9.1, 9.4, 9.5, 9.6 en 9.8 van de Bouwverordening gemeente Olst-Wijhe 2012 en de artikelen 4, 11, tweede en derde lid, 14, tweede en derde lid, van de Monumentenverordening Olst-Wijhe vervallen;
- kennis te nemen van het reglement van orde van Het Oversticht;
- te besluiten, overeenkomstig artikel 2, onder 3, van de verordening, dat de volgende werkzaamheden uit de verordening door de stadsbouwmeester kunnen worden uitgevoerd:
- Adviseren over een omgevingsplanactiviteit in geval de commissie in het omgevingsplan als adviseur is aangewezen en een andere activiteit in geval burgemeester en wethouders een advies nodig achten met het oog op het bereiken en in stand houden van een goede omgevingskwaliteit (artikel 2, onder a, onder 3 en 4, van de verordening);
- Op verzoek van burgemeester en wethouders vooroverleg voeren met planindieners over een in te dienen aanvraag om een omgevingsvergunning (artikel 2, onder f, van de verordening);
- Adviseren over het stellen van maatwerkvoorschriften in verband met het uiterlijk van bouwwerken, de zorg voor cultureel erfgoed en werelderfgoed en andere zaken die de omgevingskwaliteit betreffen (artikel 2, onder g, van de verordening);
- Adviseren over het geven van beschikkingen op grond van regels in verordeningen op grond van artikel 149 van de Gemeentewet die een eis ten aanzien van de omgevingskwaliteit bevatten (artikel 2, onder h, van de verordening).
SAMENVATTING
De taken en bevoegdheden van de huidige monumenten- en welstandscommissies vervallen van rechtswege bij inwerkingtreding van de Omgevingswet. Ter continuering van de advisering moet de raad een nieuwe gemeentelijke adviescommissie (hierna ook: commissie) instellen. Met het oog hierop wordt de ‘verordening op de gemeentelijke adviescommissie omgevingskwaliteit Olst-Wijhe 2023 ter besluitvorming aan de raad voorgelegd.
8. Begroting 2024 en Jaarrekening 2022 Toezichthoudend Orgaan openbaar primair onderwijs Olst-Wijhe en Raalte
BESLUIT:
- In te stemmen met de begroting 2024 en jaarrekening 2022 Toezichthoudend orgaan primair onderwijs Olst-Wijhe en Raalte.
- De raad te informeren via de lijst van ingekomen stukken.
SAMENVATTING
Op 1 januari 2006 is namens de gemeenteraden van Olst-Wijhe en Raalte het Toezichthoudend orgaan openbaar primair onderwijs Olst-Wijhe en Raalte (TZHO) ingesteld. Dit orgaan vervult namens de gemeenteraden de toezichtrol op Stichting ‘de Mare’. De begroting 2024 en jaarrekening 2022 van het TZHO worden naar beide gemeenteraden gestuurd. Gedeputeerde Staten ontvangt een afschrift.
9. Leningen van provincie en SVn (Stichting Stimuleringsfonds Volkshuisvesting) voor sanering asbestdaken en asbesthoudende gevels
BESLUIT:
- In te stemmen met aansluiten bij de stimuleringsregeling sanering asbestdaken;
- De raad voor te stellen de Verordening leningen asbestsanering gemeente Olst-Wijhe vast te stellen.
SAMENVATTING
De stimuleringsactiviteiten rondom het thema saneren van asbestdaken lag bij de provincie en de gemeente al een aantal maanden stil. In het ambtelijk overleg ‘saneren asbestdaken” van vorig jaar werd de voortgang van de maatwerk- en verzilverlening asbest besproken. Destijds lag er een juridische belemmering en kon de regeling niet verder worden uitgewerkt. Inmiddels is dit opgelost en heeft de provincie Overijssel in samenwerking met SVn en de gemeente Deventer de regeling kunnen opstellen. De regeling is nu aangeboden aan de overige Overijsselse gemeenten. Het college heeft besloten om aan te sluiten bij deze regeling.
10. Herberekening rioolheffing
BESLUIT:
- De geplande investeringen in de riolering in de jaren 2025 t/m 2028 meerjarig af te schrijven;
- In te stemmen met een eenmalige extra verhoging van de rioolheffing voor 2024 met 1,68% (bovenop de normale inflatie verhoging van 2%) naar een kostendekkend tarief van € 238,-;
- De raad voor te stellen de verordening rioolheffing 2024 vast te stellen.
SAMENVATTING
Als gevolg de hoge inflatie van de afgelopen 2 jaar is een herberekening van de hoogte van de rioolheffing noodzakelijk. Hieruit blijkt dat de Voorziening vervanging riolering vanaf 2026 ontoereikend is om conform de huidige uitgangspunten de investeringen in rioleringswerken ineens af te schrijven van de voorziening. Door de investeringen in de riolering in de jaren 2025 t/m 2028 meerjarig (in 40 jaar) af te schrijven en de rioolheffing voor 2024 eenmalig met 1,68% extra te verhogen blijft de Voorziening vervanging riolering positief en kunnen de investeringen vanaf 2029 weer ineens worden afgeschreven.
11. Besluitvorming begroting 2024 en meerjarenbegroting 2025 - 2027
BESLUIT:
- De ontwerpbegroting 2024 en meerjarenraming 2025-2027 vast te stellen;
- Het Financieel Beeld Begroting 2024-2027 vast te stellen.
SAMENVATTING
In het College van Burgemeester en Wethouders van 26 september 2023 wordt de ontwerpbegroting 2024 en de meerjarenraming 2025-2027 vastgesteld. Door technische problemen bevat deze begroting nog niet alle financiële onderdelen. Om die reden is de bijlage Financieel Beeld Begroting 2024-2027 aan deze nota toegevoegd.
12. Boekenonderzoek Belastingdienst OB/BCF 2017-2021
BESLUIT:
- Kennis te nemen van het controlerapport onderzoek omzetbelasting en BTW-compensatiefonds;
- De financiële effecten te verwerken in de 2e bestuursrapportage 2023;
- Het management een analyse uit te laten voeren om te bepalen of er een vervolg nodig is in verband met de geconstateerde kwetsbaarheid.
SAMENVATTING
De Belastingdienst heeft onderzoek gedaan naar de aanvaardbaarheid van de aangiften omzetbelasting (OB) en de opgaven BTW-Compensatiefonds (BCF), waarbij 2020 als te controleren jaar is geselecteerd.
De controle heeft ten aanzien van de BCF geleid tot één steekproeffout.
Daarnaast zijn in de controle suppleties over de betreffende jaren verwerkt.
Tevens vloeien uit de controle onderlinge verschuivingen tussen gedeclareerde OB en BCF voort (vanwege afval, grondexploitaties en herberekening mengpercentage) die op zich budgettair neutraal zijn, maar die vanwege het feit dat de Belastingdienst wel heffingsrente in rekening brengt doch geen heffingsrente vergoedt. Per saldo resulteert de controle over de periode 2017 t/m 2021 in een budgettair nadeel van € 118.013 naast een rentelast van € 44.222.
13. Prioritering projecten en initiatieven ruimtelijk domein
BESLUIT:
- Het proces van monitoring en sturing op prioriteiten van projecten en initiatieven in het ruimtelijke domein zoals in het afwegingskader is beschreven vast te stellen;
- De prioriteringslijst van projecten en initiatieven in het ruimtelijke domein Q4 2023 vast te stellen;
- Projecten schoollocaties Den Nul en Aloysius alsnog te starten in 2023 en hiervoor een plan van aanpak op te stellen.
- Overige projecten en initiatieven die geen prioriteit kunnen krijgen door te schuiven naar 2024.
- Ruimtelijke initiatieven die voldoen aan de volgende criteria altijd in behandeling te nemen, onafhankelijk van het prioriteringsproces:
a. Herbestemming agrarische percelen in het kader van de stikstofproblematiek (rijksregeling LBV(+))
b. Dijksversterkingsopgave conform rijksprogramma HWBP;
c. Gas- en hoogspanningsleidingen;
d. Bedrijfsmatige uitbreidingsverzoeken.
SAMENVATTING
Wanneer de gemeente tegelijkertijd aan veel ruimtelijke projecten en (particuliere) initiatieven werkt, wordt de doorlooptijd onnodig lang. Om de bestuurlijke gewenste doelen en resultaten op tijd te behalen, is het, naast het hebben van voldoende personeel, belangrijk om steeds prioriteiten te stellen. Het college heeft besloten om elke drie maanden te bepalen welke projecten het eerst opgepakt moeten worden en stelt daarvoor een afwegingskader vast.
14. Instemmen met raadsvoorstel bij begroting 2024, meerjarenraming 2025-2027 en eerste begrotingswijziging 2024
BESLUIT:
In te stemmen met het raadsvoorstel over de Beleids- en financiële begroting 2024 en de meerjarenraming 2025-2027 en de daarin voorgestelde eerste wijziging van de begroting 2024 met het effect van de septembercirculaire 2023.
SAMENVATTING
Het College van Burgemeester en Wethouders heeft 26 september 2023 ingestemd met de ontwerpbegroting 2024 en de meerjarenraming 2025-2027. Nu heeft het college ingestemd met het raadsvoorstel, waarmee de begroting aan de raad wordt aangeboden. Ook is ingestemd met de eerste begrotingswijziging 2024
15. Belastingverordeningen 2024
BESLUIT:
De gemeenteraad voor te stellen om vast te stellen:
- de verordening lijkbezorgingsrechten 2024;
- de verordening afvalstoffenheffing 2024;
- de verordening tegemoetkoming onvermijdbaar medisch afval 2024 Olst-Wijhe;
- de verordening reclamebelasting centrum Wijhe 2024;
- de verordening reclamebelasting centrum Olst 2024;
- de verordening toeristenbelasting 2024;
- het tarief van de toeristenbelasting 2025 vaststellen op € 1,50 per overnachting.
SAMENVATTING
Door de vaststelling van de financiële uitgangspunten voor de begroting 2024 zijn afspraken vastgelegd over de te heffen gemeentelijke belastingen en retributies en de hoogte van de daarbij behorende tarieven. Om tot heffing over te gaan stelt de gemeenteraad vooraf een verordening met tarieven vast. Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld vast te stellen, de verordening lijkbezorgingsrechten2024, de verordening afvalstoffenheffing 2024, de verordening tegemoetkoming onvermijdbaar medisch afval 2024, verordening reclamebelasting centrum Wijhe 2024, de verordening reclamebelasting centrum Olst 2024, de verordening toeristenbelasting 2024 en het tarief toeristenbelasting 2025.
Titel | Type | Grootte | Download |
---|---|---|---|
Erfgoedverordening gemeente Olst-Wijhe 2023 | 42,7 KB | Download | |
Verordening nadeelcompensatie gemeente Olst-Wijhe 2023 | 38,3 KB | Download | |
Verordening uitvoering en handhaving omgevingsrecht gemeente Olst-Wijhe | 38,0 KB | Download | |
Verordening afvoer hemel- en grondwater Olst-Wijhe | 38,4 KB | Download | |
Verordening gemeentelijke adviescommissie omgevingskwaliteit Olst-Wijhe | 77,4 KB | Download | |
Begroting 2024 en Jaarrekening 2022 Toezichthoudend Orgaan openbaar primair onderwijs Olst-Wijhe en Raalte | 34,3 KB | Download | |
Leningen van provincie en SVn (Stichting Stimuleringsfonds Volkshuisvesting) voor sanering asbestdaken en asbesthoudende gevels | 47,5 KB | Download | |
Herberekening rioolheffing | 276,1 KB | Download | |
Besluitvorming begroting 2024 en meerjarenbegroting 2025 - 2027 | 35,9 KB | Download | |
Boekenonderzoek Belastingdienst OB/BCF 2017-2021 | 41,7 KB | Download | |
Prioritering projecten en initiatieven ruimtelijk domein | 80,7 KB | Download | |
Instemmen met raadsvoorstel bij begroting 2024, meerjarenraming 2025-2027 en eerste begrotingswijziging 2024 | 56,8 KB | Download | |
Belastingverordeningen 2024 | 60,7 KB | Download |